دفـــــــــــاع مقدس
 
نويسندگان

 

مستندات دفاع مقدس برگ برنده امنیت ملی ماست

مرکز اسناد جزیی از یک نظام و از یک مجموعه کلی به نام پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است واقعیت اینست که اگر به گذشته نگاه کنیم از سال 67 که جنگ پایان یافت تا سال 70 آرامش برای مردم برقرار بوده است و از سال 70 تا 80 پیرامون مسئله دفاع مقدس کم کاری شده است.

22 آبان 1387-09:37:04

 


 

این نقشه که توسط رژیم حزب بعث عراق در ابتدای جنگ تهیه و چاپ شده و تا حضور دیکتاتور حزب بعث در کتب درسی به دانش آموزان تدریس می شده است . سندی است که بیانگر متجاوز بودن عراق و همچنین اهداف گسترده عراق در ایران اسلامی بوده است . بخش سبز رنگ که باید از ایران جدا می شده از جنوب کردستان تا بندر عباس کسترش جغرافیائی داشته است .

این سند تنها یک سند آشکار و نه ( محرمانه ) از اسناد موجود در بیان مظلومیت ایران عزیز است .

........................................................................................

مرکز اسناد جزیی از یک نظام و از یک مجموعه کلی به نام پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است واقعیت اینست که اگر به گذشته نگاه کنیم از سال 67 که جنگ پایان یافت تا سال 70 آرامش برای مردم برقرار بوده است و از سال 70 تا 80 پیرامون مسئله دفاع مقدس کم کاری شده است.

 

مستندات دفاع مقدس برگ برنده امنیت ملی ماست

فقدان مرکزی برای سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهشی در زمینه علوم مرتبط با حوزه دفاع مقدس که منتج به تولید علم و نظریه سازی در امور دفاعی کشور شود مدت ها ذهن مسئولین امر را به خود مشغول کرده بود .این دلمشغولی و احساس نیاز موجب تاسیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گردید.

مسئولیت اطلاعات عملیات جنگ و فرماندهی لشگر 27 محمد رسول الله از جمله مسئولیت هایی است که بر عهده احمد سوداگر بوده است .همچنین کتاب جاده های سربی مجموعه خاطرات سوداگر از دوران دفاع مقدس و فراز و نشیب های مسئولیت هایش را روایت می کند. وی در حال حاضر ریاست پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس را برعهده دارد. از جمله بخشهای پژوهشگاه دفاع مقدس ،مرکز مطالعات و تحقیقات، مرکز ملی اسناد دفاع مقدس ،کتابخانه، دایره المعارف دفاع مقدس و .........است.

 

سوداگر معتقد است باید مرکزی جهت مراجعه دانشجویان و پژوهشگران و محققان پیرامون دفاع مقدس وجود داشته باشد تا امکانات لازم و اطلاعات نرم افزاری را در اختیار آنها قرار دهد که این مهمترین وظیفه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است به همین بهانه با سردار احمد سوداگر گفتگویی انجام داده ایم که با هم می خوانیم:

 

 

- مرکز اسناد و پژوهشگاه دفاع مقدس با چه هدفی راه اندازی شد؟

مرکز اسناد جزیی از یک نظام و از یک مجموعه کلی به نام پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است واقعیت اینست که اگر به گذشته نگاه کنیم از سال 67 که جنگ پایان یافت تا سال 70 آرامش برای مردم برقرار بوده است و از سال 70 تا 80 پیرامون مسئله دفاع مقدس کم کاری شده است.این کم کاری نسبت به نسل دفاع مقدس که تمام مردم ایران بود بیشتر مشهود است و در حالی که باید به نسل بعد معرفی شود وقتی که زمان می گذرد قید زمان کم کم همه چیز را فراموش می کند.با گذشت زمان نسل هایی که می آیند ارزش و قیمت شرایط ایجاد شده را برای خودشان نمی دانند .امنیت ملی موجود به برکت حضور خود افراد به وجود آمده است این خود به خود ارزش گذاری به نسل جنگ می شود که به تعبیر مقام معظم رهبری : گوهر گرانبهای دفاع مقدس نگهداری می شود.این مملکت با زحمت و مرارت، این گوهر گرانبها را به دست آورده و حفظ آن، انتقال ارزشی آن به نسل های بعد می باشد. مثلا در کتابهای ابتدایی داستانی به نام پسر شجاع وجود دارد و این شجاعت مردم ما هم باید در کتابهای دفاع مقدس نماد باشد مانند دهقان فداکار و ....

 

- چگونه این انتقال انجام می شود؟

این انتقال می تواند از طریق نرم افزارهای مختلف صورت گیرد،کارهای فرهنگی ویژه جهت ترویج دفاع مقدس همچون راویان و راهیان نور باید به صورت نهادینه و اقدام فراگیر ملی انجام پذیرد .با توجه به گذر زمان و رویکردهای جامعه باید استدلال و اسناد وجود داشته باشد مثلا و قتی می گوییم عراق با 12لشگر و 30 تیپ مستقل به جمهوری اسلامی حمله کرده است ،باید شماره یگان ها ،شماره یگان ها ،تیپ ها و فرمانده ها مستند باشد و در غیر این صورت نسل بعدی قبول نمی کند در منطقه خوزستان از دهلران تا خرمشهر 7 لشگر و 10 تیپ مستقل به جمهوری اسلامی حمله کرده در حالی که جمهوری اسلامی فقط با 5 تیپ در مقابل آنها دفاع نموده است . وقتی سند ارایه می شود نشان می دهد که تلاش و زحمت رزمندگان بسیار چشمگیر بوده است ذهن فکور می گوید :نظام سیاسی وقت کار آمدی لازم را برای دفاع از کشور نداشته است. در این تحلیل محتوا نشان می دهد که مجموعه ای از عوامل دست به دست هم می دهند که عراق به کشور وارد می شود که در کنار این تحلیل محتوایی اسناد هم باید ارائه گردد .مجموعه سخنرانی های فرماندهان مانند سردار رودکی ،سردار کوثری که خود در متن جنگ حضور داشتند برای دو یا سه نسل آینده اسناد و مدارکی را برای استدلال هایشان دارند بنابراین در پژوهشگاه دفاع مقدس بحث حوزه اسناد ملی را وارد می کنیم که برپایه استدلال و اسناد قرار می گیرد. یعنی اگر کسی از اسناد سوال کرد ما اسناد و گزارش عملیات را به نسل بعدی ارائه می نماییم.زمانی که دفاع مقدس اینطور بیان شود همان جنگ است اما دفاع برای اسلام همراه با ایثار در مکتب اسلام و دفاع از حفظ تمامیت ارضی انقلاب اسلامیست که در آن قداست دفاع در جهت دفاع از تمام اسلام می باشد. که این دفاع مقدس برمبنای استدلال و منطق است و محصول آن نظریه سازی در تمام بخش مدیریت است.جمع آوری و حفظ کلیه یادداشت ها و ابلاغها ،نامه ها و مدارکی که دال بر انجام عمل فعلی در زمان خاص(جنگ) به عنوان اسناد حفظ می گردد.بعضی از شاخصه های جنگ هم به صورت نماد در نیامده است،انقلابی شده و عده ای از میهن خود دفاع کردند و قدرت ملی را نشان جهانیان دادند.امنیت ملی را به عنوان گوهر گرانبها به دست آوردند باید دوران انتقالی را به نسل های واگذار نماییم.این که چگونه خواص نرم افزار امنیت ملی را به نسل بعدی واگذار نماییم خود یک قصه است البته جنگ خود یک فرایند ناشناخته وسیعی است و به عبارتی جنگ یک تراژدی است وقتی یک کشور از خود دفاع می کند و آن دفاع فراگیر میشود و با یک مظلومیت و فقری که به آن عارض شده است از خود دفاع می کند همان جنگ تحمیلی است ولی تقدس خاص خود را دارد.ما هم تقدس خاص و اسلامیت را داریم که به دفاع مقدس رسیدیم.

ما در جمع آوری اسناد دو رویکرد اساسی داشتیم 1-حوزه دفاع مقدس را گستره ملی کنیم 2-بر پایه استدلال و منطق وارد کنیم اسناد در بخش های مختلف بر این دو مبنا استوار است و می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.این اسناد یک استدلال حقیقی از یک گفتمان است .مثلا وقتی می گویم من این تحصیلات را دارم مدارک تحصیلی من استدلال این بخش می شود بعضی اوقات در بعضی جاها تاریخ شفاهی یک گفتگوی بینندگان یا حاضرین در یک صحنه سند می شود یا به عبارتی دیگر استدلال های یک گفتمان در حوزه کاغذ بیان یک سند می شود.البته اسناد کاغذی به طور مطلق گویا نیستند بعضی از مطالب باید به صورت تاریخ شفاهی گویا و کامل باشند.حتی در موارد مختلف که اسناد مفصل تر هستند یعنی یک برآورد اطلاعاتی با دستور از ستاد کل به صورت طبقه بندی به نیروها اعلام شده است.این اسناد به خودی خود برای پرکردن ذهن خوانندگان ارزش و پیام رسانی کامل را ندارند.این اسناد باید در جایی قرار گیرد و مستندات اساسی مربوط به آن در کنار آن ارائه شود.پس این اسناد خود به خود گویا نیست.

 

 

در بررسی اسناد آیا اسنادی از دشمن به دست آمده و گردآوری شده است؟

در سوابق جنگ های گذشته بررسی می کردیم دیدیم در کشورهای مختلف اسناد دشمن را آن سوی تپه نام گذاشته اند که بعدها به حدیث روایت شکست تغییر نام داد.اولین جلد از اسناد دشمن در حال گردآوریست که در حد اسناد امنیتی مصاحبه با فرماندهان است.ما اسناد فراوانی را هم از مناطقی که بازپس گرفتیم در اختیار داریم.اما در حوزه آنسوی تپه باید با احتیاط عمل کنیم اسیری بود که می گفت:من یک بار به حال شما گریه کردم و هزار بار به حال خودم.در این جنگ ناخواسته به اندازه هزار سال بزرگ شدم.به نظر شما این یعنی چه؟ گفت:آن یکباری که به حال شما گریه کردم زمانی بود که ایستادیم و دیدیم هیچ غلطی نمی توانیم بکنیم و هزار سال بزرگ شدنم بیان این است که با توهمات در جامعه نمی توان زندگی کرد.نکته زیبا اینکه بعضی فرماندهان عراق هم تمایل به بیان این ها دارند.یکی از فرماندهان عراق میهمان کشور ما بود و با او صحبت های مفصلی کردید از او پرسیدم در کجای جنگ با این اقتدار بر خودت لرزیدی؟گفت:در عملیات والفجر هشت وقتی شما از اروند رد شدید من دچار شوک شدم.

در ادمه گفت:وقتی از رود اروند رد شدید پی بردم که شما استحقاق و استعداد فوق العاده دارید .البته در تعارفاتی هم می گفت که من از بیان اینها لذت می برم.کما اینکه ما گفتگوهایی را با سران و مرتبطین کشورهای دیگر در جنگ عراق را هم می گیریم. چون این جنگ در سطح جهانی بوده است .حتی مواد جنگی راه های ارتباطی عراق با حمایت کشورهای دیگر بود.یکی از افسران اطلاعاتی روسیه در جایی به من گفت:ما می دانیم که چگونه از عراق حمایت کردیم.کشور شما را محاصره کردیم و نگذاشتیم چیزی به دستتان برسد اما شما چگونه خرمشهر را آزاد کردید؟ این سوال سختی بود به خصوص در کشوری که فرهنگشان با ما سازگاری ندارد،اگر بگویم خدا،پیغمبر هیچکدام را نمی شناسند،من در آن زمان یاد حدیثی افتادم و آن این بود که :قیمت اسلحه به مردیست که اسلحه به دست آن است،من این حدیث را خواندم و من گفتم می فهمید؟که یک سودانی بلند شد و گفت:من می فهمم. اینها نمی فهمند.یعنی آنها اسلحه و امکانات دارند اما کاربران آنها انگیزه و روحیه و عشق نداشتند.کار عقلی و دینی با تجهیزات مجزاست.حمله و تجهیزات مشتقات خاص خود و دفاع هم مشتقات خاص خود را داردوقتی این حدیث را شرح دادم نمی دانم که برایشان جا افتاد یا نه اما فاصله ما این بود که چگونه به این موفقیت ها رسیدیم؟ اسنادی که در روسیه و چین است همه برای ما مهم است.ما برای رسیدن به این فرایند مرکز اسناد ملی دفاع مقدس را بنا نهادیم.این مرکز ممکن است فقط گستره دفاع مقدس را داشته باشد اما به دلیل اهمیت آن و بزرگترین نهاد انقلابی ،شرایط ویژه ای پیدا می کند.افرادی که می خواهند مستنداتی از جنگ پیدا کنند به این قسمت مراجعه کنند که با دیدن این حقانیت ها انگیزه بیشتری برای نگهداری و حفظ این گوهر گرانبها پیدا می کنند.وقتی شما یک گزارش دیده بانی از فتح المبین یا بیت المقدس کنار هم می گذارید .خیلی ساده است ولی وقتی اینها را کنار هم می گذارید عمیقا در فکر فرو می روید.عکس های هوایی موجود است که پی برده می شود ما با حساب و کتاب جنگیدیم.پس ما باید تمام فعالیتمان را بر پایه اصول و استدلال باشد.مرکز ملی اسناد حوزه ملی و فراگیر ملی دارد.چه بسا که خیلی از آزادیخواهان و حق جویان خارج از مرز کشور باشند با بهره برداری از سیستم IT و شبکه ها می توان تعامل با خارج برطرف کرد0جنگ مجموعه ای از نمادهای تمام بخش هاست.مستندات ما پدید آوردن این ارزش بزرگ امنیت ملی است.بحثی در کتابخانه ملی کشور داشتم که مراکز اسنادی که وجود دارد مستندات هویت ملی آن کشور و دفاع مقدس است از کوچکترین مقیاس اسنادی تا بالاترین آن استفاده می کنیم.البته سطوح دسترسی آنها هم متفاوت است.

 

با توجه به بخشنامه رییس جمهور مبنی بر همکاری تمام نهادها جهت گردآوری دایره المعارف دفاع مقدس، گرد آوری این دایره المعارف تا چه زمانی ادامه دارد؟اکنون در چه مرحله ای قرار دارد؟

یکی از فعالیت های پژوهشگاه دفاع مقدس اولین جلد دایره المعارف است که ویرایش اول آن جهت بررسی ارائه شده است و الان در حال بررسی نهایی است.با کمی تامل از همکاری اساتید و سازمان ها استفاده می کنیم.چون دایره المعارف اسلوب خاص و کمی پیچیدگی دارد و دارای تجدید چاپ مجدد هم نیست.بعضی از افراد جامعه مخصوصا پژوهشگران و دانشجویان علاقمند ارتباط با مراکز نظامی نیستند.

 

این مشکل را چگونه برطرف می نماییم؟

یک زمان حادثه ای پیش آمد و با خود گفتم این جامعه که گستره وسیع و اشکال متفاوت دارند حتی مذاهب مختلف دارند.

 

اگر توریستی به کشور سفر کرد و قصد داشت به مستندات دفاع مقدس دسترسی پیدا کند باید به کجا و کدام مرکز مراجعه کند؟

در یک نگاه اجمالی دیدیم که کتابخانه بزرگ دفاع مقدس در قلب بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس احداث شده است در حالیکه کتابخانه باید در وسط پارک قرار داشته باشد.اثر گذاری روی جامعه ای که با شما فاصله گرفته اند ارزشمند است ما تمام تلاشمان را کردیم تا کتابخانه بزرگ دفاع مقدس را از محیط بنیاد حفظ آثار بیرون بیاوریم.مرکز اسناد دفاع مقدس باید پژوهشی باشد نه نظامی .معتقدم که ما ظلمی را در حق دفاع مقدس حادث شده ایم که حد و حصر ندارد و این نتایج تنگ نظری های ناشیانه است.مثلا یک آدم فاسد برای عرضه اندام خود شبکه های مختلفی را اشغال کرده و جوامع را در معرض خطر قرار داده است.بعدها برای ارزشهای دفاع مقدس محدودیت گذاشتیم.این خود یک مشکل است من بارها می گفتم که اگر یک سایت کافی است،یک بیان ساده لازم است پس یک نماز هم کافی است و نیازی نبود که دیگران هم نماز بخوانند.متاسفانه این خطوط شبکه های IT و اینترنت کل مرزهای عمومی و خصوصی افراد را مورد هجوم قرار داده است.حتی بچه های حزب الله هم در بعضی از سایت ها فعالیت می کنند.ما حتی یک فضای ساده را هم ایجاد نکردیم و مطالبمان را به گونه ای عرضه کردیم که نه تنها جاذبه ای ندارد بلکه دافعه بیشتری داشته است.این ها آسیب هایی بوده که خودمان برای خودمان بوجود آوردیم برای نشر کتاب دفاع مقدس کتابخانه را جایی قرار دادیم که اگر کسی وارد شود ابتدا باید اجازه داشته باشد بعد هم کلی بازرسی شود .قرآن یکی است ولی همه باید بخوانندما باید شرایطی را فراهم کنیم که حتی یک آدم بی دین که سروکار با دفاع مقدس ندارد اگر قصد اطلاع و مطالعه را داشت بتواند ورود پیدا کند.حدیثی آمده بود که مردی مشغول بالا رفتن از دیواری بوده است که صوت قرآن را می شنود گفت آیا وقت آن نرسیده که به خود بیایید.

 

اینجا یک کتاب در پارک نمی تواند اثرگذار باشد؟

من معتقدم اگر بتوانیم به تعداد رزمندگان خود سایت داشته باشیم ،بتوانیم وبلاگ نویسی را در حوزه معارف شکل بگیریم توانستیم فعالیت کنیم ولی با حرف و روضه کاری پیش نمی رود.بعضی از ادم های نخستین معتقدند که چون کبریت آتش می زند پس نباید آن را داشت.این درد است که البته هم اکنون با ستاد کل نیروهای مسلح و دوستان گمنام امنیت سایت را به حدی رسانده ایم.که کسی از ما سواستفاده نکند نکته جالبی دارم که بنده خدایی می گفت :شما وقتی به طور فردی مراجعه می کنید خیلی قشنگید ولی نمی دانم چرا نماد جمعیتان این حالت است؟ ما دسترسی جامعه را می بینیم که خیلی محدود است.البته وروود به IT برای همگان است ولی اگر کسی بخواهد مطلبی بفرستد باید username,password داشته باشد که این علامت عضویت آن است.

 

می خواستم درباره کتابی که در سه جلد در مورد خرمشهر بوده و همراه سی دی است توضیح دهید؟

نام کتاب جنگ ایران و عراق از نگاه مطبوعات بیگانه است .ما کل مجموعه اسناد مطبوعاتی را موضوع بندی و گردآوری کردیم که پیش بینی ما 13 جلد است که جلد 1 و 2 و 8 آن عرضه شده است دلیل چاپ جلد هشتم مصادف بودن با روز آزادسازی خرمشهر بود که چاپ گردید و بیرون دادیم.اما جلد 1 و 2 از ابتدای شروع جنگ تا پایان جنگ است.منابعی در دسترس وجود دارد که افراد را راهنمایی کنیم و بعد یک سری از اسنادی که نشان دهنده حقانیت ما به زبان آنهاست را در اختیار آنها قرار می دهیم کتاب همراه سی دی عرضه می شود که قابلیت جستجو در کتاب را دارد البته کتاب بسیار ارزشمندی شد و خواهان زیادی هم داشت .این کتاب تحلیلی نیست و بیشتر روایت دشمن از نگاه مطبوعات است.

[ ۱۳۸٩/۱٠/٦ ] [ ۱۱:۳۳ ‎ق.ظ ] [ ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
 
صفحات اختصاصی
امکانات وب
RSS Feed



فروش بک لینک طراحی سایت